Saturday, April 24, 2010

Vífilsfjall

Vífilsfjall ligger like øst for Reykjavik og stikker som ei hoggtann opp i enden av Bláfjall-rekka. Fjellet ligger like ved riksvei 1 mot Hveragerði, og hver gang jeg har kjørt forbi, har jeg tenkt at dit må jeg komme meg opp.



Det er fin sti som går i sikksakk opp eggen (eller mer korrekt slagghaugen). På toppen av røysa ligger et platå med noe større stein før man går opp en nokså bratt fjellside med sandstein. I og med at det var litt snø, var det småglatt enkelte steder, men ikke verre enn at en sørlending med høydeskrekk kom seg opp. Siste biten har litt lett klyving - og et litt unødvendig tau til å hjelpe en de aller siste metrene.



Ideelt sett skulle det vært sol - planen var å se Eyafjallajökul på en side og Reykjavik på den andre, men jeg skimtet bare byen i det fjerne og i andre retningen pisket snøen i ansiktet. Derfor det noe stive blikket. Men for dem som går opp her en solskinsdag, er det panoramautsikt mot Reykjavik i denne retningen.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.